torsdag 13 november 2008

Jag tog med mig jobbet hem.

.

Jag lät till och med, jobbet följa med ner i sängen. Det var inte bra, jag har inte sovit en blund i natt, mycket för att jag sa vad jag tyckte i går.
.
Ja, det är inget ovanligt att jag pekar på felaktigheter, det är ju mitt arbete och min natur, just nu så känns det inte som om något av det konsulterna arbetat fram kommer finnas där, den 1 januari 2009.
.
Då kommer konsult miljonerna vara borta, pengar som då gjort mer nytta i nya fordon. Även om vi på pappret har fordon så det räcker. Så har vi inte organisationen, viljan till en viss del möjlighet, om vi ska kunna konkurrera och finnas kavar efter 2012. Då måste alla ro åt samma håll, snabba kortsiktiga beslut passar inte i den bransch jag är i, vi måste tänka långsiktigt.
.
Just nu så känns det som ett vinna eller försvinna, fåran är kan man lära gamla kollegier att tänka och arbeta nytt och långsiktigt.
.
Jag vet, genom hästarna att man med små resurser som arbetar rätt, kan få mycket mer än om man gör stora hål i plånboken. Sattsar man på bra hästar, förebyggande vård och rätt miljö, då får man friska hästar som kommer hem med rosetter till matte.
.
Det är dom som vet vad dom gör som har dom friskaste hästarna, inte dom som köper som dyra preparaten i små påsar, mot dåliga hovar och magar. Det är de hästägare som sköter hästarna så att dom inte får magproblem eller hovproblem, det är dom hästägarna som inte behöver köpa en massa dyra produkter som har dom fiska hästarna.
.
Jag håller tre hästar för samma kostnad som många lägger på en häst, inga täcken, inga skor mycket hö och mycket frisk luft. Ett naturligt häst liv för friska sunda hästar.
.
Samma är det i min bransch, satsa man på förebyggande underhåll, ser man till att inte vrida ur sista droppen av det man förvaltar, då kommer man få en verksamhet som kan rulla. Utan dyra panikstopp, utan rubriker i tidningen, utan böter.
.
Jag börjar bli rädd att, konsulterna inte kommer att sjösätta sina förändringar i hela organisationen, jag är rädd att långsiktigheten inte kommer att infinna sig och då är vi dödda år 2012.
.
Det är bara tre år kvar det, undra Vad man gör därefter.
.

Inga kommentarer: